‘Call me back/Call me now’-button

Vandaag ontving ik een vraag over een aardig bedachte functionaliteit: ‘Kan ik op mijn website voor mij relaties een ‘call me back/Call me now’-button plaatsen?’ Gedachte hierachter is: Service naar de relaties, de relatie wordt gebeld en maakt dus geen telefoonkosten, onderscheidende techniek ten opzichte van de concurrent etc.

De flexibiliteit van Swyx om met scripting of de System Devolopement Kit (SDK) oplossingen te maken heb ik al vaker geroemd. Meerdere oplossingen zijn dan ook voor handen. Zelf kwam ik op de volgende (creatievelingen dag ik graag uit om in het commentaar nog andere opties aan te vullen):

  • Direct na het indrukken van de call-me back button op de site wordt het nummer van de aanvrager in een database gezet, daarvandaan wordt een Call ‘gepushed’  aan een van de ingelogde agents. Eventueel met ‘powerdialing’ waarbij het kan voorkomen dat de aanvrager even moet wachten totdat de agent ook aan de telefoon komt maar dat kan worden opgelost met een wachtmuziekje.
  • Andere mogelijkheid is om van diensten gebruik te maken van een SIP provider die dergelijke services biedt. Vaak komen er dan natuurlijk wel meer of dubbele kosten per minuut bij kijken.
  • Mijn voorkeur: Een andere mogelijkheid is een CGI script op de website dat de gegevens van de aanvrager mailt naar één of meerder call agents. In de mail staat den het nummer reeds in URL formaat (b.v.088-ADFOCOM) dan hoeft de call agent alleen maar te klikken om de aanvrager te bellen.

LET OP!

  • In alle gevallen zou ik aanraden de aanvrager zijn eigen (directe!) nummer in te laten tikken. Dit omdat bij het intikken van bedrijfs telefoonnummers het systeem uiteraard bij de receptie uitkomt en men daar waarschijnlijk niet weet wie de aanvraag heeft gedaan.
  • Verder verdient het de aanbeveling om gebruik te maken van beveiliging voor de invoer met b.v. een CAPTCHA (Een CAPTCHA is een moeilijk leesbare tekst die alleen mensen kunnen overtypen). Hiermee voorkom je SPAM, of erger nog kwaadwillenden die 0900 nummers invoeren die hoge kosten met zich meebrengen.

Daarom zal mijn advies altijd zijn om gebruik te maken van menselijke interactie vanuit de eigen organisatie om het gesprek op te zetten met de aanvrager. Dat voorkomt in ieder geval mogelijke hack en/of andere problemen.

Kijk voor wat meer technische informatie over de oplossingsrichtingen hier eens: http://swyx-forum.net/community/Default.aspx?tabid=71&forumid=13&threadid=8102&scope=posts

Met dank aan Simon!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *