‘KPN gijzelt zakelijke overstappers’ (2)

Eerder blogde ik al met referentie naar nieuws op Webwereld: http://swyxoholic.nl/2010/09/27/kpn-gijzelt-zakelijke-overstappers-webwereld/

N.B. Met Swyx kiezen we er in veel gevallen voor te starten met een Hybride oplossing. Uw huidige ISDN provider + SIP. Dan kan het overstappen ook vloeiend verlopen en kunnen de dubbele kosten voorkomen worden. Dan kan vanaf dag 1 al tegen spotgoedkope tarieven worden uitgebeld via VoIP  (Momenteel 0,004 EUR per minuut zonder opstartkosten, inderdaad minder dan 1 ct!) en toch de dubbele abbonementskosten voorkomen worden omdat de portering 3 maanden later gedaan kan worden.

Maar toch, de effecten van deze KPN beslissing beginnen nu ook merkbaar te worden. Via diverse VoIP providers wordt nu gewaarschuwd voor mogelijk dubbele abonnementskosten bij overstappen indien dit niet op tijd is geregeld. Hoe zit dat dan?

KPN zal een uitporteringsverzoek opvatten als een opzegging, waarna de opzegtermijn van drie maanden begint te lopen. Indien een porteringsverzoek wordt ingeschoten met een wensdatum die binnen de drie maanden opzegtermijn valt, zal de klant tijdelijk dubbele kosten hebben.

In geen geval moet de lijn(en) opgezegd worden bij KPN, als u uw nummer(s) wil behouden. KPN blokkeert dan namelijk het porteringsverzoek dat volgt! Er is dan sprake van een lopende order, waardoor er niet geporteerd kan worden.

Hieronder zijn de verschillende mogelijkheden die u heeft:

 1. Het is mogelijk om een porteringsverzoek in te dienen met een wensdatum 3 maanden in de toekomst. In dat geval wordt de opzegtermijn van KPN gehanteerd en worden dubbele kosten voorkomen. Let op; wanneer een porteringsaanvraag door KPN geweigerd wordt, om welke reden dan ook, dan betekent dit dat de opzegtermijn van 3 maanden bij de nieuwe aanvraag weer opnieuw ingaat. 

2. Een porteringsverzoek met eerdere wensdatum inschieten. U krijgt dan tijdelijk dubbele kosten, omdat u een rekening krijgt van KPN voor de resterende termijn.

3. Opzeggen bij KPN zonder portering en een geheel nieuw nummer nemen. Dit betekent dat het nummer verloren gaat. Wilt u dubbele kosten voorkomen, geef dat dan bij uw aanvraag aan, en check indien nodig de opzegtermijn bij uw huidige aanbieder. (Voor KPN is dat dus 3 maanden)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *