Telefooncentrales bedrijven steeds vaker doelwit crimineel

Collega Ricardo wees mij op een artikel op nu.nl: http://www.nu.nl/gadgets/2624466/telefooncentrales-bedrijven-vaker-doelwit-crimineel.html

’t Is al jaren een vraagstuk bij bedrijven of de veiligheid en stabiliteit van VoIP centrales wel te garanderen is, want die oude vertrouwde centrale deed het altijd. Een jaar geleden blogde ik er over dat het met Swyx centrales met de juiste aandacht juist het tegenovergestelde te bereiken is:  http://swyxoholic.nl/2010/09/07/stabiliteit/. Op het gebied van veiligheid heeft Swyx het afgelopen jaar ook niet stilgezeten: http://swyxoholic.nl/?s=srtp. Het kan ook haast niet anders. Zodra telefonie een IT product wordt kijken we er veel kritischer naar  simpelweg omdat IT per definitie aandacht nodig heeft op deze 2 gebieden.Telefonie beveiliging

Wellicht dat het daarom juist andersom is? Op het gebied van traditionele centrales werd nog niet nagedacht over stabiliteit, veiligheid en waren dat issues die weggewuifd werden. En daar plukt men nu de wrange vruchten van: Met enkele standaardcodes kan een centrale worden gehackt en gemanipuleerd van buitenaf. Menigkeer heb ik telecomspecialisten geproefd die riepen, o ik hoor aan de wachtstand muziek al welke centrale het is. Wacht maar meestal veranderd men de standaard inlogcodes om de centrale te beheren niet en… voila! Dat is nu precies waar het artikel op nu.nl over bericht. Misschien een VoIP centrale zo gek nog niet?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *