Van servermigratie tot dagelijkse helpdesk

Logo Grondslag

Kennis van je vak hebben en betrouwbaar zijn. Volgens ICT-manager en bedrijfsleider Rob Okkerse van Grondslag zijn het de belangrijkste ingrediënten voor een duurzame zakelijke relatie. De samenwerking met Adfocom is er wat hem betreft een mooi voorbeeld van.

Iedereen die een stuk grond heeft, kan klant van Grondslag zijn. Het bedrijf is expert in bodemonderzoek en wordt daar onder andere ten behoeve van het bebouwen of herontwikkelen van land voor gevraagd. De 75 medewerkers van Grondslag werken verspreid over de drie vestigingen in Kamerik, Heerhugowaard en Steenwijk. Ze bemonsteren de bodem, schrijven rapporten, adviseren hun opdrachtgevers, stellen saneringsplannen op en begeleiden bij de uitvoering ervan.

Van floppie naar netwerk
Rob Okkerse trad 26 jaar geleden toe als derde man van Grondslag. “Dat was nog de tijd van de floppies”. Toen het snel groeiende bedrijf rond de eeuwwisseling overstapte naar een netwerk, kwam Adfocom over de vloer. “En nog steeds is Adfocom onze systeembeheerder, helpdesk en adviseur als het gaat om ICT.  Alle hardware en software wordt door Adfocom beheerd.”
Eén keer in de maand heeft Okkerse samen met Adfocom een zogenaamde systeembeheerdag. “Samen met de specialist van Adfocom handelen we dan alle issues en vragen af en kijken we vooruit naar nieuwe ontwikkelingen.”

Geruisloze migratie
Vijf jaar geleden werd alle hardware vernieuwd en vond op serverniveau een migratie plaats van een 2003-server naar een 2012-server. “Dat was technisch gezien een aardverschuiving. Spannend ook, want met 80 lopende projecten wil je niet dat de boel plat gaat.
Maar Adfocom voerde het project “geruisloos” uit. “Zo goed, dat niemand er iets van merkte. Het is perfect verlopen.”

Betrouwbaar
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn krijgt Grondslag proactief advies van Adfocom. “Adfocom is daarbij ook eerlijk. Als ik ergens een oplossing voor denk te hebben die 15.000 euro kost en Adfocom ziet een mogelijkheid om dat goedkoper of slimmer te realiseren, krijg ik dat te horen. Zo werken we zelf ook met onze klanten. Niks extra doen wat niet nodig is. Je moet als bedrijf ten allen tijde open en eerlijk over je factuur kunnen praten. Behalve kennis van je vak is betrouwbaarheid een belangrijke voorwaarde voor een langdurige en prettige relatie. De twintig jaar die we inmiddels samenwerken met Adfocom, is daar een mooi voorbeeld van.”

Grondslag