ICT groeit met Medusa mee

Betrouwbaar en flexibel. Voor Van Houten van Medusa Kappersbenodigdheden is het glashelder waar ICT aan moet voldoen, om goed te kunnen ondernemen. “Op ICT moet je kunnen rekenen, zeker als je groeit.”


Vanuit de groothandel in Dordrecht vinden dagelijks honderden kappersbenodigdheden hun weg naar kapperszaken en winkels in de regio Rotterdam en West-Brabant. Van shampoo en styling gel tot kapperstoel en tondeuse. “Allemaal producten van professionele merken, dus hoge kwaliteit”, legt Van Houten uit.
Naast de groothandel heeft Medusa nog drie winkels voor particulieren in Breda, Rotterdam en Dordrecht. “Daar kan de consument dezelfde professionele producten verkrijgen mét het bijbehorende advies.”

Instabiel
Om alle interne processen goed te laten verlopen, is voor een bedrijf als Medusa de ICT van cruciaal belang, is de ervaring van Van Houten. “Een van mijn verantwoordelijkheden bij Medusa is zorgen voor goede ICT. Daarom ben ik, toen ik hier een jaar of twee geleden aan de slag ging, op zoek gegaan naar bedrijf dat daarvoor kon zorgen. Het systeem was erg verouderd en instabiel. Daar konden we niet goed mee werken.”

Meegroeien
Wat goede ICT is, kan Van Houten in twee woorden samenvatten. “Betrouwbaar en flexibel. Je moet er altijd op kunnen rekenen. Eenvoudig gezegd: de computer, de programma’s en de internetverbinding moeten het altijd doen. Daarnaast moet het systeem ook mee kunnen groeien met ons. Als wij morgen een nieuwe vestiging openen, moet de huidige ICT-infrastructuur dat aankunnen. En het bedrijf dat de ICT levert moet uiteindelijk over dezelfde kwaliteiten beschikken. Daarom zijn we kritisch op zoek gegaan naar een partner voor ICT.”

Samenspel
Na een grondige selectieronde bleef Adfocom. “Adfocom keek precies naar wat wij nodig hebben. Ze kwamen niet met uitvoerige, gestandaardiseerde pakketten die we compleet moeten afnemen, maar alleen met dat wat we écht nodig hebben, maar flexibel genoeg is om groei op te vangen.”
Van Houten besloot de hele ICT-infrastructuur aan te pakken. “We hebben Adfocom alle computers laten vervangen. Op één dag. Dat ging uitstekend, dankzij het goede samenspel met de mensen van Adfocom. De ene dag werkten onze mensen nog met het oude systeem, de volgende dag begonnen ze met de nieuwe computers. Er was hier iemand van Adfocom stand-by die dag, maar het verliep nagenoeg vlekkeloos.”

Geen zorgen
In de toekomst zullen diverse interne systemen nog meer gekoppeld worden, denkt Van Houten. “We zijn momenteel het kassasysteem van Medusa aan het moderniseren. Ik verwacht dat we de verschillende systemen de komende jaren meer zullen koppelen. Winkelvoorraad en logistiek bijvoorbeeld. Of het logistieke pakket en het financiële pakket. Hoe dat er precies uitgaat zien, weet ik nog niet. Het is in ieder geval belangrijk dat er betrouwbare en flexibele ICT achter zit. Daar maken we ons dankzij Adfocom geen zorgen meer over.”

Medusa