Frank Kuijper, manager ICT bij Partou Kinderopvang:
“We kunnen niet zonder een strategische ICT-partner”

Partou Kinderopvang

3500 medewerkers die in 300 vestigingen voor bij elkaar 26.000 kinderen zorgen en een servicekantoor met 150 medewerkers. Hoe krijgt Partou Kinderopvang het voor elkaar om efficiënt en goed georganiseerd te blijven werken? Manager ICT Frank Kuijper is er glashelder over. “Om dat voor elkaar te krijgen, kun je niet zonder een strategische ICT-partner.”

Elke dag iets bijzonders. Dat is wat Partou Kinderopvang wil bieden aan de duizenden kinderen die ouders dagelijks aan haar medewerkers toevertrouwen. Bovendien beschouwt de marktleider in kinderopvang het als haar taak om aantoonbaar bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen. Een hoogstaand ideaal, dat Partou realiseert in een spannende en onzekere markt.

Sleutelrol
“Want dat is de kinderopvang”, stelt ICT-manager Frank Kuijper. “De beschikbaarheid van financiële middelen is voor ouders onzeker of onvoldoende, waardoor in de branche de omzet met twintig procent is teruggelopen in de achterliggende jaren. Daar heeft elke kinderopvang mee te maken. Voor ons betekent het dat we scherp naar de efficiëntie in onze organisatie kijken. De pedagogisch medewerkers en de vestigingsmanagers staan centraal. Zij moeten de missie van Partou kunnen uitvoeren, zonder teveel met secundaire processen bezig te zijn. Om dat voor elkaar te krijgen, kun je niet zonder hoogwaardige ICT.”

Geprofessionaliseerd
In de achterliggende jaren heeft Partou haar ICT, in samenwerking  met Adfocom, geprofessionaliseerd, om alle in- en externe processen te optimaliseren. “Dat begint al bij de telefooncentrale, die Adfocom voor ons heeft ingeregeld. De klantenservice kan daardoor bijzonder efficiënt werken. Maar dat is niet het enige natuurlijk. Het gaat om de hele infrastructuur. Die moet zo ingericht zijn, dat we lean en mean kunnen werken. Dankzij Adfocom slagen we daarin.”

Vertrouwen en flexibiliteit
Partou en Adfocom matchen perfect, constateert Kuijper tevreden. “We hebben dezelfde filosofie van korte lijnen, pragmatisch schakelen als dat nodig is en samenwerken op basis van vertrouwen en flexibiliteit. Bovendien heeft Adfocom niet alleen de technische know-how in huis, maar denkt ze ook  mee vanuit onze business en de specifieke uitdagingen waar wij in onze branche mee te maken hebben. Dat maakt dat een oplossing van Adfocom behalve een technische, ook altijd een strategische oplossing is.”

Strategische partner
Kuijper werkt nog graag lang samen met Adfocom. “We hebben vrijwel dagelijks twee mensen van Adfocom over de vloer. Ze zijn onze rechterhand. We hebben juist een groot project achter de rug. Het terugmigreren van Google Apps for business naar Microsoft 365. Goed voorbereid, goed gemanaged, goed afgerond door Adfocom. En wat zo mooi is: er was geen projectplan van 17 pagina’s voor nodig. Dankzij de platte organisatie aan beide kanten, de korte lijnen, het pragmatische denken en de goede communicatie konden we dit efficiënt afwikkelen. Dat illustreert precies waarom ik Adfocom beschouw als een van de belangrijkste strategische partners van Partou.”

Partou kinderopvang