Bij VOC ligt nooit iemand wakker om ict

VOC in Nieuwegein doet al sinds 1992 zaken met Adfocom. Door een tijdelijke onderbreking van die samenwerking realiseerden Hoofd Administratie Rob van Iterson en zijn collega’s zich wat ze misten. “We stonden letterlijk te juichen toen Adfocom onze ict weer oppakte.”

Jaarlijks lopen heel wat voertuigen in Nederland schade op. Grote kans dat de vakman of –vrouw, die de schade weer herstelt, bij VOC is opgeleid. Vakopleiding Carrosseriebedrijf, kortweg VOC, leidt al sinds tientallen jaren mensen op in het vak van schadehersteller, autospuiter, carrosseriebouwer of caravanhersteller.

Rob van Iterson

Rob van Iterson is al 34 jaar verbonden aan VOC, waar hij vandaag de dag verantwoordelijk is voor de administratie. “Jong en oud komt hier langs. Jongeren die de vakopleiding doen, maar ook zij-instromers en vakmensen die een bijscholing willen volgen. Daarnaast verzorgen we de trainingen voor registerexperts, de mensen die voor verzekeraars de schadebepaling uitvoeren.”
Naast de vestiging in Nieuwegein heeft VOC ook vestigingen in Boxtel en in Assen.

Ontwikkeling
“Eerst waren we een overheidsorganisatie”, vertelt Van Iterson. “In die tijd zijn we ook met Adfocom gaan samenwerken, begin jaren ‘90. Adfocom heeft net niet de eerste computer geleverd, maar heeft de hele ontwikkeling van het eerste netwerk en de stap naar internet tot vandaag de dag meegemaakt. En ‘vandaag de dag’ betekent inmiddels ook een Swyx telefooncentrale en binnenkort de overstap naar de cloud. Ook dat gaat Adfocom met ons oppakken.”

Andere dienstverlener
Toch is er een break geweest in de samenwerking met Adfocom. “Als gevolg van een bezuinigingsoperatie van overheidswege werden allerlei diensten anders georganiseerd. Daardoor ging een andere partij onze ict verzorgen.”
“Eerlijk is eerlijk”, glimlacht Van Iterson, “we misten Adfocom. Met name de persoonlijke manier van werken. Bij Adfocom voel je je nooit een nummer. Vakmanschap en visie combineren ze met menselijkheid.”

Juichen
Toen na een aantal jaren het bericht kwam dat Adfocom weer ict-dienstverlener werd voor VOC, stonden er een paar mensen letterlijk te juichen, vertelt Van Iterson. “Zo blij waren we. Terwijl we met de terugkomst van Adfocom een flinke operatie voor de boeg hadden, want het hele netwerk moest opnieuw worden ingericht en beveiligd. Maar Adfocom heeft dat geweldig opgepakt. In korte tijd, en zonder problemen. Wij rekenden zelf op een paar maanden, Adfocom fikste het in pakweg een maand.”

Nooit wakker om ict
Adfocom heeft aan een half woord genoeg, om te weten wat je wilt. Juist als je geen ict’er bent, is dat prettig, vindt Van Iterson. “Een dag in de week zit hier een systeembeheerder van Adfocom, die zorgt dat alles goed draait. Van de software en hardware tot en met de Swyx telefooncentrale.”

De overstap naar de cloud, die binnenkort op het programma staat, ziet Van Iterson met vertrouwen tegemoet. “Als ik zie hoe Adfocom de verhuizing naar de andere partij en ook weer terug heeft opgepakt, weet ik dat ik ook van de overstap naar de cloud niet wakker hoef te liggen. Dat is misschien wel de beste samenvatting van de dienstverlening van Adfocom: je hoeft nooit wakker te liggen om de ict.”

VOC

VOC is het nationale opleidingsinstituut voor de carrosseriebranche, als zodanig erkend door onderwijs en bedrijfsleven. Al ruim 60 jaar verzorgt VOC hoogwaardige technische opleidingen en trainingen op het gebied van schadeherstel, carrosseriebouw en caravanherstel. VOC wordt bestuurd door vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties.

Als opleidingsinstituut heeft VOC diverse locaties door het land waar opleidingen worden verzorgd. Naast opleidingen worden ook examens afgenomen. Een WAN tussen de locaties zorgt er voor dat vanaf iedere locatie de servers ontsloten worden. Uiteraard geldt dat een opleidingsinstituut speciale eisen stelt aan een SLA. Binnen het Totally Incontrol pakket zijn daartoe ook afspraken op maat gemaakt om maximaal aan te sluiten bij deze behoeften. Door een combinatie van detachering en Totally Incontrol vergewist VOC zich van fulltime service ondersteuning. Deze bestaat uit remote beheer, helpdesk ondersteuning en beheerders op locatie, zodat er ook nog steeds ruimte is om samen met de gebruikers ter plekke oplossingen te zoeken en uitdagingen op te pakken.