blog bloggingit header

R710 server upgraden bios, idrac, nic e.d.

Wat hebben we het toch gemakkelijk soms. Na een VMWare installatie op een aantal servers (uiteraard met behulp van iDRAC6 Enterprise, schitterend!) bleek dat er eentje een aantal memory errors had in A1 en A4. hmmmm…  DELL support gebeld, werd keurig te woord gestaan en dit schijnt een issue te zijn welke soms in een oudere BIOS voor kan komen.

Het bijwerken, en je denkt alweer aan cd’s patchen enz. enz. Maar dit keer niet. Server booten, tijdens het booten F10, je komt nu in de “Universal Server Configurator”. Wat heb je eraan? nu, simpel, geef je NIC instellingen op (LET OP! je kan geen VLANs ingeven, dus moest ik in mijn geval een apart poortje patchen) connecteer naar ftp.dell.com en é voilà! Je krijgt een lijst gepresenteerd met huidige versie en nieuwe versie, volgende drukken en alles word keurig gepatched. Nietst te tobben!

LET OP! Het betreffende OS welke erop draait kan hier natuurlijk wel door worden beinvloed. b.v. doordat deze nieuwe hardware vind.

XenApp 6 Service account wachtwoord wijzigen IMA SQL d.m.v. DSMAINT

Net het aanpassen van het Adminstrator password, of het password van het service account waaronder de XenApp services draaien, komt de IMA database niet meer op. Hieronder e.e.a. uitgewerkt over hoe je dit kan oplossen.

Na de installatie van Xenapp 6 krijg je de volgende meldingen als je het wachtwoord wijzigt van het domein administrator account.

Citrix Discovery:

 

An unexpected error occurred. Check that the server name is correct, that the server is on, that Citrix XenApp is installed on this server, and that the Citrix MFCOM Service is running.

Windows Event Viewer errors:

system
event id: 3898
source: imaService
Citrix XenApp failed to connect to the Data Store. ODBC error while connecting to the database: 37000 -> Cannot open database “MF20” requested by the login. The login failed.

application
event id: 18456
source: MSSQL$CITRIX_METAFRAME
Login failed for user ‘NT AUTHORITY\NETWORK SERVICE’. Reason: Failed to open the explicitly specified database. CLIENT: 172.17.8.10

Dit kun je oplossen door de dsmaint tool van Citrix te draaien:

CMD
C:\Program Files (x86)\Citrix>cd “Independent Management Architecture”
C:\Program Files (x86)\Citrix\Independent Management Architecture>dsmaint config /user:”gebruikersnaam” /pwd:”nieuwe wachtwoord” /dsn:”C:\Program Files (x86)\Citrix\Independent Management Architecture\mf20.dsn”

Attempting to connect to the data store with new configuration settings.
Successfully connected to the data store.
Configuration successfully changed.
Please restart the IMA Service for changes to take effect.

Stop IMA Services handmatig

CMD
C:\Program Files (x86)\Citrix\Independent Management Architecture>dsmaint recreatelhc
Recreating LHC database finished successfully.

Start IMA Services

Hoe controleer ik de versie van de Webinterface

Simpel, maar als je het niet weet kan je behoorlijk moeten zoeken.
Er zijn wellicht meerdere wegen, maar de meeste snelle:

Als je een “combi” server hebt. Oftewel een met XenApp Server en XenApp WebInterface ligt het er nog maar aan welke versie je hebt. Als je het beheer van de “Websites” vanuit je XenApp Management Console doet (waar je ook je applicaties in aanbied) dan kan je daar op het kopje “Web interface” gaan staan en zal je rechts het lijstje “Websites” zien met een versie nummer vermeld (let op, display mode moet wel op “contents” staan).

Als je onder het kopje “Citrix” een aparte “Web interface” console hebt kan je deze console starten. Je ziet hier wel de “Websites” staan maar niet direct de versie. Met behulp van “About” kan je dan de versie opvragen van de Web-Interface Server maar dit zegt nog niets over je sites. Wellicht is deze opnieuw aangemaakt toen deze geinstalleerd werd (mijn persoonlijke advies) maar doe dit eventueel alsnog. Zo kan je ook eventuele “site upgrade” ellende vergeten.

Mobieltje met internet? Dan moet je Whatsapp hebben!

Van het weekend enkele mensen met een iPhone, Samsung Galaxy gezien en druk aan het SMS’e (zo lijkt het) dat ik me afvroeg, wat is het? De blackberry heeft “pingen” maar dat is alleen voor BlackBerry users, maar er is ook WhatsApp. Het concept is simpel, het werkt hetzelfde als pingen, je verstuurd plaatjes, smsjes, korte “voice messages” via 3G (internet abbo, wifi) en het kost je niets. downloaden en installeren gaat in minder dan 1 minuut en in mijn geval bleken al 30 andere contacten direct online te zijn.

m.a.w., hebben hebben hebben! :) het is hier te krijgen en zo’n beetje iedere telefoon word ondersteund (ook BlackBerry).

http://www.whatsapp.com/

tot straks!

ps. ik gebruik de nokia versie en dan kan je alleen sms’en. de rest is nog niet beschikbaar, de app is ook nog in Beta voor Symbian OS.

Wist u dat….

Je ook een blog kan aanmaken waarin vermeld dat je die dag vrij bent? Bij deze!
En als je dit zit te lezen blijkt dat die perfect werkt :)

Alvast een prettig weekend.