swyxoholic header

Swyx-HardPhones

Siemens is al weer enige tijd met een nieuwe lijn telefoons op de markt gekomen. Voor Swyx is dat de nieuwe L6xx lijn toestellen. Uiteraard betekende dit op langere termijn dat de oudere lijn toestellen van de markt zouden verdwijnen. Als u dus uw telefoonpark wilt uitbreiden met “dezelfde” toestellen is het zaak er nu vlot bij te zijn. Voor alle duidelijkheid de oude toestellen blijven gewoon ondersteunt ook in de nieuw aangekondigde SwyxWare versie 8.

Wel is het zo dat in SwyxWare 8 de ondersteuning voor het H323 protocol komt te vervallen en dus alleen SIP nog het protocol is wat wordt ondersteunt. Elk device dat geen SIP ondersteunt kan vanaf versie 8 niet meer gebruikt worden. Een goed voorbeeld is b.v. het L420 toestel = Siemens Optipoint 400 standaard (let op zonder toevoeging, ik heb het dus niet over de L420s, L420e of L420p). Dit is een toestel dat al jaren niet meer verkocht wordt, de kans dat u die heeft is derhalve erg klein. Bij twijfel over zo’n toestel of een ander device kunt u uiteraard altijd contact opnemen voor nadere informatie.

Bellen vanuit elke applicatie

Al jaar en dag kom ik de wens tegen bij organisaties dat zij vanuit hun eigen programma of database willen kunnen bellen… Computer en telefoon integratie (CTI). Voor Swyx is dat al meer dan 10 jaar de normaalste zaak van de wereld. Wel grappig om het filmpje dat 10 jaar geleden (ja bijna de vorige eeuw) gebruikt werd op de Cebit om Swyx te promoten online terug te vinden:

VoIP telefooncentrale met x64 bits ondersteuning

Sommige zaken lijken zo logisch. Maar vandaag liep ik tegen de vraag aan of Swyx ook x64 ondersteuning heeft. Het “ja natuurlijk” mailtje was snel verzonden. Ondersteunt door de lijst met ondersteunde besturingssystemen: Supported Operating Systems for SwyxWare 7.00 (kb4086).

Bij nader inzien zijn er veel meer systemen te vinden die dit niet ondersteunen dan ik had gedacht.

Swyx en wachtrijen/queues

Regelmatig kom ik de vraag naar wachtrijen/queues tegen als men op zoek is naar een nieuwe telefooncentrale. Bij een software PBX zoals Swyx waarbij tools om functionaliteit te bouwen in b.v. Visual Basic Script volop aanwezig zijn blijken dan opeens zoveel keuzes mogelijk te zijn dat zelfs ik nog wel eens schrik. Want wat is voor welke situatie nu de meest geschikte oplossing? Een greep uit de vele mogelijkheden voor wachtrijen:

  • Swyx eigen Queue, niet visiueel maar wel standaard geintegreerd in Swyxware en compleet.
  • Open Queue, een gratis beschikbaar gestelde visuele queue met basis functionaliteit via Swyx-forum
  • Intratel call Queue, basis queue functionaliteit, visueel, commercieel beschikbaar
  • M2Connect, zeer uitgebreide queue visueel met vele mogelijkheden
  • En dan zijn er nog vele andere queue oplossingen te vinden op de third party products website van Swyx

Ja en dan komt de onvermijdelijke vraag: Welke past nu het beste bij mij? Mij is in zoverre wel duidelijk dat ik alle genoemde Queue’s een of meerdere keren al geïmplementeerd heb. Oftewel een standaard oplossing voor alles is er niet. Graag ga ik dan ook in gesprek om gezamenlijk een juiste uit te zoeken. En, blijkt uit de praktijk, vooral ook in een live omgeving op locatie gaan kijken om te zien hoe een oplossing daadwerkelijk in de praktijk werkt.

Twitter integreren in een telefooncentrale?

Even dacht ik tegen een grappige maar onbruikbare oplossing aangelopen te zijn. En het dus niet te serieus te moeten nemen. Maar op zoek naar de flexibiliteit en en mogelijkheden van een Swyx telefooncentrale bleek ook dit bijzondere stukje oplossing eenvoudig en daadkrachtig te implementeren.

Kijk maar eens naar dit knowledge base artikel van swyx.com: Swyx Knowledgebase KB4067